[Translate to Poland (Polish):] Die Vor- und Nachteile der Routenzugsysteme im Vergleich

Zestaw transportowy zestawowi nierówny

Zalety i wady systemów zestawów transportowych w ujęciu porównawczym

Zestawy transportowe składają się z jednego ciągnika oraz przyczep na ładunek. Ale zestaw zestawowi nierówny: Wyróżnia się wiele konstrukcji i koncepcji, które są odpowiednie dla różnych zastosowań.

Routenzugsysteme

Porównanie koncepcji zestawów transportowych

Zestaw zestawowi nierówny. Decydująca różnica dotyczy typu przyczep. Wyróżnia się tutaj przede wszystkim sposób przenoszenia ładunku:

  • Koncepcja wózkowa: Ładunek zostaje załadowany bezpośrednio na przyczepę
  • Koncepcja taksówkowa: Nośnik ładunku jest nasuwany na przyczepę z boku za pomocą zamocowanej rampy i tak przewożony
  • Koncepcja wsuwana: Nośnik ładunku jest wsuwany w przyczepę

Koncepcje różnią się pod względem technicznym, ale także nakładów i kosztów związanych z ich wprowadzeniem oraz bieżącą eksploatacją. Zasadnicze pytanie dotyczy jednak tego, do jakich zadań zestaw transportowy ma być wykorzystywany obecnie i w przyszłości.

Często na początek stosowane są koncepcje wózkowe, które jednak uniemożliwiają perspektywiczne korzystanie z systemu wsuwanego.

Systemy wsuwane natomiast można wykorzystywać elastycznie i w przypadku stosowania określonych, prowadzonych elektrycznie, ram stanowią podstawę do cyfryzacji i automatyzacji przepływu materiału.


Porównanie w skrócie

Koncepcja wózkowa
Ładunek zostaje załadowany bezpośrednio na przyczepę

Koncepcja wózkowa opiera się na prostej strukturze. Ładunek lub nośniki ładunku (np. palety) umieszcza się bezpośrednio na przyczepie. Ze względu na stosunkowo prostą instalację oraz niskie koszty nabycia – przy niewielkiej liczbie sztuk – koncepcja wózkowa jest często wybieraną koncepcją początkową. Zalecamy, aby oceniać sensowność inwestycji w kontekście długoterminowego stosowania i rozwoju procesów.

Zalety:

  • łatwe wprowadzenie
  • transport pojedynczych małych nośników ładunku a nie dużych nośników ładunku

Wady:

  • z reguły pojedyncze przyczepy są wyprzęgane z zestawu transportowego i umieszczane bezpośrednio przy linii produkcyjnej. Alternatywnie przy ujściu konieczny jest dodatkowy pojazd do rozładunku zestawu transportowego.
  • brak elastyczności transportu
  • sztywne rolki i długi czas procesów
  • proces rozładunku przy taśmie produkcyjnej wymagający dodatkowych nakładów
  • brak możliwości rozbudowy, łączenia z systemami cyfrowymi lub automatyzacją
  • w dłuższej perspektywie koncepcja wózkowa generuje wyższe koszty niż koncepcja wsuwana
  • słaba ergonomia ze względu na rolki o dużym oporze
  • mniejsza prędkość maksymalna i gorsze właściwości jazdy
Trailer-Konzept

Koncepcja taksówkowa
Nośnik ładunku jest nasuwany na przyczepę z boku za pomocą zamocowanej rampy i tak przewożony.

Wózki można załadowywać z obu stron. Z perspektywy rozwoju procesów koncepcja taksówkowa jest pomiędzy systemem wózkowym a wsuwanym. Zależnie od dostawcy możliwe jest wprowadzenie procesów cyfrowych.

Zalety:

  • możliwość załadunku z obu stron
  • wózki podczas jazdy po trasie nie dotykają posadzki

Wady:

  • konieczny duży nakład siły podczas załadunku
  • duże urządzenia ze słabą widocznością
Taxi-Konzept

Koncepcja wsuwana
Nośnik ładunku jest wsuwany w przyczepę

Załadunek i rozładunek towaru przebiega z jednej strony lub z obu stron zależnie od wykorzystywanych przyczep przy użyciu wózków. W ujęciu strategicznym – w kontekście rozbudowy systemu – zaleca się wykorzystywanie koncepcji wsuwanej z następujących powodów:

Zalety:

  • łatwy załadunek i rozładunek
  • dostępne różnorodne ramy: typ B, C lub (samowystarczalny) E wybierany odpowiednio do indywidualnych potrzeb
  • możliwość łączenia z cyfrowymi systemami sterowania oraz dalszej rozbudowy do (pełnej) automatyzacji
  • zależnie od warunków eksploatacji możliwość wyboru różnych koncepcji zaopatrzenia w energię

Wady:

  • duży poziom hałasu, słabe właściwości jazdy oraz duże zużycie, a także ryzyko wypadku, gdy wszystkie koła pozostają na posadzce (nie dotyczy wszystkich dostawców)
Einschub-Konzept

Czy od razu postawić na system wsuwany?

Wybór systemu zestawu platform transportowych, czyli wózka transportowego z platformami, to decyzja strategiczna. Określa ona początkowe nakłady oraz perspektywiczne możliwości rozbudowy. Także system wózkowy ma zalety zestawów transportowych i spełnia szereg wymogów optymalizacji procesów. Mając na uwadze perspektywiczną rozbudowę procesów do zaopatrywania wspomaganego cyfrowo lub nawet zautomatyzowanego, zaleca się zastosowanie nowocześniejszego systemu wsuwanego.

Konsultacja dotycząca zestawów transportowych

5 pytań dotyczących wprowadzania zestawów transportowych – rozpocznij swoją konsultację internetową!


Systemy unoszenia do systemów wsuwanych

Nowoczesne systemy wsuwane, takie jak STILL LiftRunner®, podnoszą koła wózków na czas jazdy, aby zminimalizować odgłosy jazdy oraz zużycie wózków. Do wyboru są rożne systemy podnoszenia.

System hydrauliczny

Agregat hydrauliczny w ciągniku zapewnia energię do podniesienia przyczep przed rozpoczęciem jazdy. Poszczególne przyczepy są połączone przewodem hydraulicznym. Wadą jest jedynie konieczność stosowania oleju hydraulicznego oraz konserwacja.

System elektryczny

Przyczepy są połączone elektrycznie z ciągnikiem. Elektryczny system podnoszenia jest stosowany w szczególności w sterylnych obszarach w przemyśle farmaceutycznym lub spożywczym.

System pneumatyczny

Znajdujący się na ciągniku kompresor generuje ciśnienie niezbędne do podnoszenia i opuszczania. Przyczepy są połączone przewodem pneumatycznym.

System samowystarczalny

Przyczepy są podnoszone metodą hydrauliczną bez konieczności zasilania z agregatu, ponieważ niezbędna energia jest wytwarzana podczas jazdy. Poszczególne przyczepy są podnoszone hydraulicznie bezpośrednio podczas wsuwania wózków.


Podsumowanie: Zestawy transportowe mają różne konstrukcje i koncepcje. Decyzja o wyborze odpowiedniej koncepcji powinna zależec od procesów i obszaru zastosowania.



Masz pytania ?

Pomocy konsultacyjnej we wszystkich kwestiach dotyczących wprowadzania zestawów transportowych udzieli Ci wykwalifikowany doradca STILL. Zadzwoń do nas lub poproś o kontakt.

Zestaw na miejscu? No to w drogę!

Zapytaj o: Zestaw transportowy zestawowi nierówny

Zwrot grzecznościowy*
This site is protected by Friendly Captcha and the Friendly Captcha Privacy Policy applies.

Więcej na ten temat