Żródła zasilania dla intralogistyki

Systemy napędowe w intralogistyce

Jaki jest odpowiedni system zasilania dla mojej intralogistyki?

Systemy zasilania dla intralogistyki składają się z pojazdu, nośnika energii oraz infrastruktury energetycznej - m.in. wózek widłowy + bateria litowo-jonowa + ładowarka / stacja ładująca.

Decyzja o odpowiednim systemie energetycznym jest przede wszystkim strategiczna. Chodzi o konkretne zastosowanie, koszty, ale także o niezbędne warunki ramowe, zrównoważony rozwój i perspektywę pracy w sposób neutralny dla klimatu.

Można wymienić pięć następujących kryteriów decyzyjnych:

  • Dostępność wózka widłowego: Ile energii może dostarczyć system energetyczny i na jak długo?
    W jakim stopniu dyspozycyjność operacyjna pojazdów jest ograniczona, np. przez czasy przestojów z powodu wymiany baterii, procesów ładowania lub prac konserwacyjnych?
  • Infrastruktura: Każdy system energetyczny wymaga określonej infrastruktury, np. miejsca na stacje ładowania, magazynowanie, konserwację i wysiłek wymagany do dostarczenia energii.
  • Koszty inwestycyjne: Koszty implementacji, np. na baterie i stworzenie niezbędnej infrastruktury.
  • Koszty operacyjne: Koszty bieżące, np. konserwacji i napraw, ale także koszty energii i zużycie energii.
  • Zrównoważony rozwój: Jaki potencjał ma dany system energetyczny, jak długo może być używany i w jakim stopniu można całkowicie uniknąć emisji CO2.

Porównanie układów zasilania w intralogistyce


Dostępność

Akumulatory kwasowo-ołowiowe

  • ok. 1 zmiana w zależności od typu wózka i zastosowania
  • przy bardziej intensywnym użytkowaniu max 5 godzin
  • 8 godzin ładowania to ok. 6 godzin jazdy
  • brak ładowania pośredniego>wymiana baterii (5-15 min)
  • konieczność konserwacji
  • spadek wydajności podczas pracy

Li-Ion

  • 1 godzina ładowania oznacza około. 3 godzin użytkowania
  • możliwe ładowanie pośrednie
  • nie wymaga konserwacji
  • stała moc podczas pracy

Ogniwo paliwowe

  • 1 napełnienie zbiornika pozwala na około. 8 godzin użytkowania
  • brak czasu postoju/ładowania > tankowanie w zaledwie 2-3 minuty
  • wymagana regularna konserwacja
  • stała wydajność podczas pracy

Infrastruktura

Akumulatory kwasowo-ołowiowe

  • Stacje ładowania
  • Prostowniki
  • Wymienne baterie
  • Urządzenie do wymiany baterii
  • Zbiorniki na wodę
  • System wyciągu powietrza
  • Wymóg odpowiedniej przestrzeni

Li-Ion

  • Niskie wymagania
  • Infrastruktura ładowania + tylko 1 bateria + wbudowany prostownik
  • Niewielkie wymagania przestrzenne

Ogniwo paliwowe

  • Ogniwo paliwowe (moduł zamienny baterii)
  • Stacje tankowania
  • Przechowywanie wodoru
  • Dostawa lub produkcja wodoru (elektrolizer)
  • Można wykorzystać przestrzeń na zewnątrz magazynu

Koszty inwestycji

Akumulatory kwasowo-ołowiowe

  • Niskie koszty nabycia

Li-Ion

  • wysokie koszty zakupu, tendencja malejąca
  • Dłuższa żywotność baterii

Ogniwo paliwowe

  • Wysokie koszty inwestycji (współczynnik 4 do 5 w porównaniu do baterii kwasowo-ołowiowych)
  • Możliwości dofinansowania

Koszty operacyjne

Akumulatory kwasowo-ołowiowe

  • Koszty energii
  • Koszty konserwacji
  • Koszty wymiany baterii (czas)
  • Koszty magazynowania

Li-Ion

  • O 30% niższe koszty energii
  • Brak kosztów konserwacji
  • Niskie koszty przestrzeni
  • Możliwe inteligentne zarządzanie energią / zarządzanie procesem ładowania

Ogniwo paliwowe

  • Obecnie wysokie koszty H2 (10-12 €/kg wodoru, stan na wrzesień 2021) > Zwłaszcza koszty transportu

Zrównoważony rozwój

Akumulatory kwasowo-ołowiowe

  • "Wczorajsza" technologia
  • substancje szkodliwe dla środowiska
  • wymagające recyklingu z wysokim nakłądem energii

Li-Ion

  • Dalszy rozwój technologii
  • Oczekiwany wzrost wydajności i redukcja kosztów zakupu
  • Problematyczne surowce > Nowy skład baterii w opracowaniu
  • Wypróbowane i przetestowane konstrukcje

Ogniwo paliwowe

  • Możliwa do wdrożenia technologia, ale nie ma jeszcze ustalonej infrastruktury
  • brak zapotrzebowania na rzadkie pierwiastki
  • prawdziwie zielona energia, przez zielony H2
  • Rozwój polityczny wciąż niepewny

Wykorzystanie i wnioski

Akumulatory kwasowo-ołowiowe
Akumulatory kwasowo-ołowiowe są przydatne w użytkowaniu kilku pojazdów przez kilka godzin pracy.
Ogólnie rzecz biorąc, jest to sprawdzony, niezawodny i dobrze znany system zasilania.

Li-Ion
Zastosowanie akumulatorów litowo-jonowych jest zalecane w przypadku niezmiennie wysokiego i stałego zapotrzebowania na energię podczas pracy wielozmianowej.
W odpowiednim profilu aplikacji ten system energetyczny jest najlepiej przystosowany do żywotności akumulatora litowo-jonowego (10 lat).

Ogniwo paliwowe
Ten system energetyczny idealnie nadaje się do ciągłego, intensywnego użytkowania w pracy wielozmianowej z ponad 1000 motogodzin rocznie.
Jako najczystszy system zasilania wózków widłowych, ogniwa paliwowe są wciąż słabo rozwinięte, ale są uważane za przyszły system dla ekologicznej intralogistyki.


 

Nagranie webinaru

Pełnowymiarowy webinar


Systemy zasilania wózków widłowych w kontekście zielonej intralogistyki

Z punktu widzenia intralogistyki chodzi o to, aby móc rozwiązywać zadania transportowe przy jak najmniejszym zużyciu cennych zasobów – czyli przy jak najlepszym wykorzystaniu kapitału, energii, pracy i czasu.

Z ekologicznego punktu widzenia Europa powinna być neutralna dla klimatu najpóźniej do 2050 r.; Niemcy chcą to osiągnąć nawet do 2045 roku. Oznacza to, że emisja CO2 ma zostać znacznie zredukowane.

Aby osiągnąć ten cel, Komisja Europejska i kraje członkowskie w coraz większym stopniu zobowiązują gospodarkę do wniesienia swojego wkładu poprzez przepisy ustawowe i wykonawcze, m.in. poprzez podatek od CO2, certyfikaty emisji czy nawet zakaz stosowania silników spalinowych najpóźniej od 2030 roku.

Klienci i partnerzy biznesowi oczekują neutralności klimatycznej

Istnieje również rosnące zapotrzebowanie ze strony partnerów biznesowych i klientów na to, aby łańcuchy dostaw były zrównoważone i funkcjonowały w sposób neutralny dla klimatu. Dostawcy muszą okazywać certyfikaty dotyczące pochodzenia surowców, warunków produkcji i śladu węglowego. Dobry bilans ekologiczny staje się przewagą konkurencyjną.

Doradztwo w zakresie systemów zasilania w intralogistyce

Doradztwo w zakresie systemów zasilania od ekspertów energetycznych STILL
Skorzystaj z naszej fachowej wiedzy w zakresie zrównoważonej intralogistyki. Chętnie pomożemy Ci w podjęciu decyzji o systemie energetycznym Twojej przyszłości.

Kontakt

W celu uzyskania dalszych informacji prosimy o kontakt z naszymi konsultantami.

+48 784 066 388

Zapytaj o: Systemy zasilania dla intralogistyki

Wypełnij formularz poniżej, skontaktujemy się z tobą.