Żródła zasilania dla intralogistyki

Systemy napędowe w intralogistyce

Jaki jest odpowiedni system zasilania dla mojej intralogistyki?

Systemy zasilania dla intralogistyki składają się z pojazdu, nośnika energii oraz infrastruktury energetycznej - m.in. wózek widłowy + bateria litowo-jonowa + ładowarka / stacja ładująca.

Decyzja o odpowiednim systemie energetycznym jest przede wszystkim strategiczna. Chodzi o konkretne zastosowanie, koszty, ale także o niezbędne warunki ramowe, zrównoważony rozwój i perspektywę pracy w sposób neutralny dla klimatu.

Można wymienić pięć następujących kryteriów decyzyjnych:

  • Dostępność wózka widłowego: Ile energii może dostarczyć system energetyczny i na jak długo?
    W jakim stopniu dyspozycyjność operacyjna pojazdów jest ograniczona, np. przez czasy przestojów z powodu wymiany baterii, procesów ładowania lub prac konserwacyjnych?
  • Infrastruktura: Każdy system energetyczny wymaga określonej infrastruktury, np. miejsca na stacje ładowania, magazynowanie, konserwację i wysiłek wymagany do dostarczenia energii.
  • Koszty inwestycyjne: Koszty implementacji, np. na baterie i stworzenie niezbędnej infrastruktury.
  • Koszty operacyjne: Koszty bieżące, np. konserwacji i napraw, ale także koszty energii i zużycie energii.
  • Zrównoważony rozwój: Jaki potencjał ma dany system energetyczny, jak długo może być używany i w jakim stopniu można całkowicie uniknąć emisji CO2.

Porównanie układów zasilania w intralogistyce


Dostępność

Akumulatory kwasowo-ołowiowe

  • ok. 1 zmiana w zależności od typu wózka i zastosowania
  • przy bardziej intensywnym użytkowaniu max 5 godzin
  • 8 godzin ładowania to ok. 6 godzin jazdy
  • brak ładowania pośredniego>wymiana baterii (5-15 min)
  • konieczność konserwacji
  • spadek wydajności podczas pracy

Li-Ion

  • 1 godzina ładowania oznacza około. 3 godzin użytkowania
  • możliwe ładowanie pośrednie
  • nie wymaga konserwacji
  • stała moc podczas pracy

Ogniwo paliwowe

  • 1 napełnienie zbiornika pozwala na około. 8 godzin użytkowania
  • brak czasu postoju/ładowania > tankowanie w zaledwie 2-3 minuty
  • wymagana regularna konserwacja
  • stała wydajność podczas pracy

Infrastruktura

Akumulatory kwasowo-ołowiowe

  • Stacje ładowania
  • Prostowniki
  • Wymienne baterie
  • Urządzenie do wymiany baterii
  • Zbiorniki na wodę
  • System wyciągu powietrza
  • Wymóg odpowiedniej przestrzeni

Li-Ion

  • Niskie wymagania
  • Infrastruktura ładowania + tylko 1 bateria + wbudowany prostownik
  • Niewielkie wymagania przestrzenne

Ogniwo paliwowe

  • Ogniwo paliwowe (moduł zamienny baterii)
  • Stacje tankowania
  • Przechowywanie wodoru
  • Dostawa lub produkcja wodoru (elektrolizer)
  • Można wykorzystać przestrzeń na zewnątrz magazynu

Koszty inwestycji

Akumulatory kwasowo-ołowiowe

  • Niskie koszty nabycia

Li-Ion

  • wysokie koszty zakupu, tendencja malejąca
  • Dłuższa żywotność baterii

Ogniwo paliwowe

  • Wysokie koszty inwestycji (współczynnik 4 do 5 w porównaniu do baterii kwasowo-ołowiowych)
  • Możliwości dofinansowania

Koszty operacyjne

Akumulatory kwasowo-ołowiowe

  • Koszty energii
  • Koszty konserwacji
  • Koszty wymiany baterii (czas)
  • Koszty magazynowania

Li-Ion

  • O 30% niższe koszty energii
  • Brak kosztów konserwacji
  • Niskie koszty przestrzeni
  • Możliwe inteligentne zarządzanie energią / zarządzanie procesem ładowania

Ogniwo paliwowe

  • Obecnie wysokie koszty H2 (10-12 €/kg wodoru, stan na wrzesień 2021) > Zwłaszcza koszty transportu

Zrównoważony rozwój

Akumulatory kwasowo-ołowiowe

  • "Wczorajsza" technologia
  • substancje szkodliwe dla środowiska
  • wymagające recyklingu z wysokim nakłądem energii

Li-Ion

  • Dalszy rozwój technologii
  • Oczekiwany wzrost wydajności i redukcja kosztów zakupu
  • Problematyczne surowce > Nowy skład baterii w opracowaniu
  • Wypróbowane i przetestowane konstrukcje

Ogniwo paliwowe

  • Możliwa do wdrożenia technologia, ale nie ma jeszcze ustalonej infrastruktury
  • brak zapotrzebowania na rzadkie pierwiastki
  • prawdziwie zielona energia, przez zielony H2
  • Rozwój polityczny wciąż niepewny