
Żródła zasilania dla intralogistyki
Systemy napędowe w intralogistyce
Jaki jest odpowiedni system zasilania dla mojej intralogistyki?
Systemy zasilania dla intralogistyki składają się z pojazdu, nośnika energii oraz infrastruktury energetycznej - m.in. wózek widłowy + bateria litowo-jonowa + ładowarka / stacja ładująca.
Decyzja o odpowiednim systemie energetycznym jest przede wszystkim strategiczna. Chodzi o konkretne zastosowanie, koszty, ale także o niezbędne warunki ramowe, zrównoważony rozwój i perspektywę pracy w sposób neutralny dla klimatu.
Można wymienić pięć następujących kryteriów decyzyjnych:
- Dostępność wózka widłowego: Ile energii może dostarczyć system energetyczny i na jak długo?
W jakim stopniu dyspozycyjność operacyjna pojazdów jest ograniczona, np. przez czasy przestojów z powodu wymiany baterii, procesów ładowania lub prac konserwacyjnych? - Infrastruktura: Każdy system energetyczny wymaga określonej infrastruktury, np. miejsca na stacje ładowania, magazynowanie, konserwację i wysiłek wymagany do dostarczenia energii.
- Koszty inwestycyjne: Koszty implementacji, np. na baterie i stworzenie niezbędnej infrastruktury.
- Koszty operacyjne: Koszty bieżące, np. konserwacji i napraw, ale także koszty energii i zużycie energii.
- Zrównoważony rozwój: Jaki potencjał ma dany system energetyczny, jak długo może być używany i w jakim stopniu można całkowicie uniknąć emisji CO2.
Porównanie układów zasilania w intralogistyce
Dostępność
Akumulatory kwasowo-ołowiowe
- ok. 1 zmiana w zależności od typu wózka i zastosowania
- przy bardziej intensywnym użytkowaniu max 5 godzin
- 8 godzin ładowania to ok. 6 godzin jazdy
- brak ładowania pośredniego>wymiana baterii (5-15 min)
- konieczność konserwacji
- spadek wydajności podczas pracy
Li-Ion
- 1 godzina ładowania oznacza około. 3 godzin użytkowania
- możliwe ładowanie pośrednie
- nie wymaga konserwacji
- stała moc podczas pracy
Ogniwo paliwowe
- 1 napełnienie zbiornika pozwala na około. 8 godzin użytkowania
- brak czasu postoju/ładowania > tankowanie w zaledwie 2-3 minuty
- wymagana regularna konserwacja
- stała wydajność podczas pracy
Infrastruktura
Akumulatory kwasowo-ołowiowe
- Stacje ładowania
- Prostowniki
- Wymienne baterie
- Urządzenie do wymiany baterii
- Zbiorniki na wodę
- System wyciągu powietrza
- Wymóg odpowiedniej przestrzeni
Li-Ion
- Niskie wymagania
- Infrastruktura ładowania + tylko 1 bateria + wbudowany prostownik
- Niewielkie wymagania przestrzenne
Ogniwo paliwowe
- Ogniwo paliwowe (moduł zamienny baterii)
- Stacje tankowania
- Przechowywanie wodoru
- Dostawa lub produkcja wodoru (elektrolizer)
- Można wykorzystać przestrzeń na zewnątrz magazynu
Koszty inwestycji
Akumulatory kwasowo-ołowiowe
- Niskie koszty nabycia
Li-Ion
- wysokie koszty zakupu, tendencja malejąca
- Dłuższa żywotność baterii
Ogniwo paliwowe
- Wysokie koszty inwestycji (współczynnik 4 do 5 w porównaniu do baterii kwasowo-ołowiowych)
- Możliwości dofinansowania
Koszty operacyjne
Akumulatory kwasowo-ołowiowe
- Koszty energii
- Koszty konserwacji
- Koszty wymiany baterii (czas)
- Koszty magazynowania
Li-Ion
- O 30% niższe koszty energii
- Brak kosztów konserwacji
- Niskie koszty przestrzeni
- Możliwe inteligentne zarządzanie energią / zarządzanie procesem ładowania
Ogniwo paliwowe
- Obecnie wysokie koszty H2 (10-12 €/kg wodoru, stan na wrzesień 2021) > Zwłaszcza koszty transportu
Zrównoważony rozwój
Akumulatory kwasowo-ołowiowe
- "Wczorajsza" technologia
- substancje szkodliwe dla środowiska
- wymagające recyklingu z wysokim nakłądem energii
Li-Ion
- Dalszy rozwój technologii
- Oczekiwany wzrost wydajności i redukcja kosztów zakupu
- Problematyczne surowce > Nowy skład baterii w opracowaniu
- Wypróbowane i przetestowane konstrukcje
Ogniwo paliwowe
- Możliwa do wdrożenia technologia, ale nie ma jeszcze ustalonej infrastruktury
- brak zapotrzebowania na rzadkie pierwiastki
- prawdziwie zielona energia, przez zielony H2
- Rozwój polityczny wciąż niepewny
Wykorzystanie i wnioski
Akumulatory kwasowo-ołowiowe
Akumulatory kwasowo-ołowiowe są przydatne w użytkowaniu kilku pojazdów przez kilka godzin pracy.
Ogólnie rzecz biorąc, jest to sprawdzony, niezawodny i dobrze znany system zasilania.
Li-Ion
Zastosowanie akumulatorów litowo-jonowych jest zalecane w przypadku niezmiennie wysokiego i stałego zapotrzebowania na energię podczas pracy wielozmianowej.
W odpowiednim profilu aplikacji ten system energetyczny jest najlepiej przystosowany do żywotności akumulatora litowo-jonowego (10 lat).
Ogniwo paliwowe
Ten system energetyczny idealnie nadaje się do ciągłego, intensywnego użytkowania w pracy wielozmianowej z ponad 1000 motogodzin rocznie.
Jako najczystszy system zasilania wózków widłowych, ogniwa paliwowe są wciąż słabo rozwinięte, ale są uważane za przyszły system dla ekologicznej intralogistyki.

Systemy zasilania wózków widłowych w kontekście zielonej intralogistyki
Z punktu widzenia intralogistyki chodzi o to, aby móc rozwiązywać zadania transportowe przy jak najmniejszym zużyciu cennych zasobów – czyli przy jak najlepszym wykorzystaniu kapitału, energii, pracy i czasu.
Z ekologicznego punktu widzenia Europa powinna być neutralna dla klimatu najpóźniej do 2050 r.; Niemcy chcą to osiągnąć nawet do 2045 roku. Oznacza to, że emisja CO2 ma zostać znacznie zredukowane.
Aby osiągnąć ten cel, Komisja Europejska i kraje członkowskie w coraz większym stopniu zobowiązują gospodarkę do wniesienia swojego wkładu poprzez przepisy ustawowe i wykonawcze, m.in. poprzez podatek od CO2, certyfikaty emisji czy nawet zakaz stosowania silników spalinowych najpóźniej od 2030 roku.

Klienci i partnerzy biznesowi oczekują neutralności klimatycznej
Istnieje również rosnące zapotrzebowanie ze strony partnerów biznesowych i klientów na to, aby łańcuchy dostaw były zrównoważone i funkcjonowały w sposób neutralny dla klimatu. Dostawcy muszą okazywać certyfikaty dotyczące pochodzenia surowców, warunków produkcji i śladu węglowego. Dobry bilans ekologiczny staje się przewagą konkurencyjną.
Doradztwo w zakresie systemów zasilania w intralogistyce
Doradztwo w zakresie systemów zasilania od ekspertów energetycznych STILL
Skorzystaj z naszej fachowej wiedzy w zakresie zrównoważonej intralogistyki. Chętnie pomożemy Ci w podjęciu decyzji o systemie energetycznym Twojej przyszłości.
Kontakt
W celu uzyskania dalszych informacji prosimy o kontakt z naszymi konsultantami.
+48 784 066 388
Zapytaj o: Systemy zasilania dla intralogistyki
Wypełnij formularz poniżej, skontaktujemy się z tobą.