06.08.2013

Miasto portowe inwestuje w Hybrydy

Od połowy sierpnia obsługa towarowa statków wycieczkowych w terminalu rejsowym w HafenCity w Hamburgu odbywa się ze szczególnym uwzględnieniem dbałości o środowisko naturalne, zgodnie z ideą zrównoważonego rozwoju. Wśród 10 energooszczędnych wózków widłowych marki STILL, które HCC Hanseatic Cruise Centers (HanseCC) zamówił w firmie Uwe Kleinwort GmbH znajduje się pięć wózków hybrydowych, które firma STILL jako jedyna produkuje seryjnie.

Spalinowe wóziki widłowe RX 70 2,0 - 3,5 t

Na ceremonii przekazania obecni byli m.in. dr Bernd Egert reprezentujący Ministerstwo Gospodarki, Transportu i Innowacji Miasta Hamburga oraz Joachim Köhn, dyrektor HanseCC. W symbolicznym geście realizowania polityki zrównoważonego rozwoju Klünder Matthias, dyrektor fabryki STILL w Hamburgu przekazał drzewko dla HafenCity Hamburg GmbH. Będzie ono od tej pory rozwijało się i wrastało w krajobraz HafenCity.

Zakup nowej floty wózków widłowych podyktowany był chęcią istotnego zmniejszenia zużycia energii i jednocześnie emisji CO2 podczas obsługi statków wycieczkowych w terminalach portu w Hamburgu. Mając na względzie powyższe założenia, zarząd HanseCC zwrócił się do firmy Uwe Kleinwort GmbH, która specjalizuje się między innymi w wynajmie pojazdów do obsługi terminali portowych. „Szczególnie, jeśli chodzi o kwestię efektywności energetycznej, STILL jest jednym z wiodących dostawców w branży” uzasadnia Uwe Kleinwort wybór pojazdów marki STILL. „Dotyczy to w szczególności hybrydowych wózków widłowych.”

STILL RX 70 Hybrid to pierwszy produkowany seryjnie wózek widłowy w technologii hybrydowej, który wykorzystuje zasadę odzysku energii polegającą na przekształcaniu energii generowanej podczas hamowania w energię elektryczną. Energia ta jest gromadzona w specjalnych dwuwarstwowych kondensatorach nazwanych Ultracaps i wykorzystywana ponownie podczas przyspieszania wózka. Wózki RX 70 Hybrid najlepiej sprawdzają się podczas prac, wymagających częstego hamowania i przyspieszania, jak w przypadku załadunku i rozładunku statków wycieczkowych w częściowo wąskim pasie nabrzeża.

Przy realizacji pełnego cyklu wymiany pasażerów w terminalach statków wycieczkowych w Hamburgu, istotne jest przewiezienie w krótkim czasie dużej ilości bagażu podczas załadunku i rozładunku, jak również prowiantu na pokład. Przy średniej liczbie około 2 500 wsiadających i wysiadających pasażerów oraz czasowi podróży od 10 do 14 dni oznacza to konieczność przewiezienia około 5 000 sztuk bagażu. Dodatkowo przy nabrzeżu czeka od 10 do 15 samochodów ciężarowych z prowiantem, który musi być szybko i w kontrolowany sposób przewieziony na statek. Przy założeniu średnio 28 palet załadowanych w jednym samochodzie, daje to łącznie 420 palet, co odpowiada masie ładunku równej w przybliżeniu od 200 do 250 ton. Dla porównania, samolot jumbo jet zabiera na pokład około 20 ton ładunku, co oznacza, że ilość prowiantu dla statku wycieczkowego odpowiada ładunkowi 10 do 12 jumbo jetów.

Dysponowanie odpowiednimi wózkami jest podstawą sprawnego i dbającego o zrównoważony rozwój przepływu towarów. Dlatego firma obsługująca terminal statków wycieczkowych zdecydowała w 2013 roku o wymianie w drodze przetargu posiadanej floty na wózki hybrydowe i elektryczne. I właśnie model RX 70 Hybrid łączy w sobie w unikalny sposób efektywne osiągi robocze z dbałością o środowisko naturalne.

„Zrównoważony rozwój i wyniki ekonomiczne to dla nas dwie strony tego samego medalu. Tym innowacyjnym wózkiem widłowym firma STILL w imponujący sposób pokazuje, że przewagę konkurencyjną można osiągnąć poprzez unikalne cechy w zakresie zrównoważonego rozwoju. W tym celu potrzebujemy innowacyjnych produktów, które chcemy w aktywny sposób promować, jako wydział innowacji." - mówi dr Egert.

Oprócz tego w terminalach statków wycieczkowych w Hamburgu podjęto szereg innych działań mających na celu ochronę środowiska poprzez zmniejszenie emisyjności i hałasu. Wymienić tu można na przykład, zapewniający zmniejszenie zużycia energii system zarządzania oświetleniem w terminalu Hamburg Cruise Center Altona. Redukcję hałasu podczas prac na nabrzeżu uzyskano, m.in. przez izolację akustyczną używanych samojezdnych dźwigów a także oczywiście przez zastosowanie wózków widłowych wyposażonych w najnowocześniejsze rozwiązania techniczne. Dostępne na nabrzeżu elektryczne przyłącza umożliwiają stosowanie przyjaznych dla środowiska elektrycznych samochodów chłodni.