Kampusowe 5G przyszłością inteligentnej logistyki
Firma STILL zaprezentowała wyniki projektu badawczego mającego na celu wszechstronne testy lokalnych sieci 5G w środowiskach przemysłowych. Potwierdzono kluczowe dla intralogistyki znaczenie łączności wysokiej klasy.
Wydajna intralogistyka w coraz większym stopniu opiera się na automatyzacji procesów transportowych i zastosowaniu rozwiązań z obszaru Przemysłu 4.0. Chcąc uczestniczyć w rozwoju tych technologii i być motorem zmian, firma STILL angażuje się w liczne projekty badawcze, takie jak m.in.:
- zakończony w 2024 r. projekt ARIBIC koncentrujący się na mapowaniu 3D w czasie rzeczywistym,
- otwarty interfejs VDA 5050 umożliwiający komunikację pomiędzy systemem komputerowym, urządzeniami i infrastrukturą magazynową wielu producentów.
W świetle tych prac nie ulega wątpliwościom, że przepływ dużych ilości informacji wymaga stabilnego środowiska komunikacyjnego o minimalnym opóźnieniu w transmisji danych. Projekt badawczy CampusOS miał na celu przetestowanie w praktyce wymagań względem przemysłowych sieci 5G. Firma STILL uczestniczyła w nim jako jeden z kluczowych partnerów branżowych. – Tak jak bez zasięgu nie da się w pełni wykorzystać potencjału nowoczesnego smartfona, tak warunkiem osiągnięcia pełni wydajności zautomatyzowanych i autonomicznych pojazdów transportu wewnętrznego jest stabilna sieć – mówi obrazowo Ansgar Bergmann realizujący projekt po stronie STILL. Czym są badane w ramach CampusOS sieci kampusowe 5G? Czym z perspektywy zastosowań w przemyśle różnią się one od Wi-Fi? Jak wygląda przyszłość tego typu rozwiązań?
Otwarta sieć kampusowa 5G – co to takiego?
Finansowany przez niemieckie Federalne Ministerstwo Gospodarki i Klimatu projekt badawczy CampusOS miał na celu przetestowanie wykorzystania otwartych, modułowych sieci kampusowych 5G do zastosowań przemysłowych. Otwarta sieć kampusowa to modułowe rozwiązanie 5G, w którym kluczowe komponenty (takie jak jednostka radiowa lub rdzeń 5G) są zastępowane elastycznymi, otwartymi elementami. Ich podstawowym wyróżnikiem jest możliwość łatwego połączenia i niezależnej obsługi – nawet przy użyciu sprzętu i oprogramowania różnych producentów. Otwarte sieci kampusowe można dostosować do konkretnych zastosowań, dzięki czemu są one zazwyczaj bardziej opłacalne od tradycyjnych rozwiązań.
Czym się różni kampusowa sieć 5G od „zwykłego” Wi-Fi
W ramach projektu CampusOS zbadano, w jaki sposób musi być zorganizowana sieć, aby autonomiczne pojazdy mogły płynnie i intensywnie komunikować się z jej użyciem, realizując codzienne operacje transportowe. Testowane w ramach projektu prywatne sieci 5G wykorzystują specjalnie licencjonowane dla użytkownika, niedostępne publicznie częstotliwości. Przepustowość łącza jest przydzielana do krytycznej infrastruktury, zapewniając stabilną łączność dla wielu urządzeń - od pojazdów AGV po ręczne skanery i systemy kamer oparte na sztucznej inteligencji. W porównaniu do Wi-Fi tego typu sieci są znacznie mniej podatne na zakłócenia – zarówno ze względu na niską moc transmisji, jak i wykorzystanie otwartych pasm częstotliwości.
Nadzieja na upowszechnienie kampusowych sieci 5G
Projekt CampusOS pokazał, że kampusowe sieci 5G są optymalnym rozwiązaniem kwestii łączności w rozbudowanych flotach automatycznych i autonomicznych wózków widłowych. W jego efekcie stworzono katalog komponentów technicznych, które ułatwiają uruchomienie wyspecjalizowanej sieci kampusowej. Choć więc zastrzeżone sieci 5G są nadal stosunkowo drogie, autorzy projektu mają nadzieję, że stopniowe upowszechnianie wiedzy o przewagach tego rozwiązania i uproszczenie wdrożeń pomoże osiągnąć efekt skali i przełoży się na spadek cen. – Otwarte systemy 5G otwierają zupełnie nową przestrzeń możliwości w intralogistyce. Wypracowane w toku projektu CampusOS wnioski na temat architektury sieci 5G mogą być bezpośrednio implementowane w przemyśle – relacjonuje Ansgar Bergmann. – Na początku korzystanie z telefonów komórkowych z dostępem do Internetu było dość kosztowne. Jednak wraz ze wzrostem liczby dostawców i użytkowników ceny spadły. Spodziewamy się podobnego trendu dla 5G w warunkach przemysłowych – podsumowuje project manager prowadzący po stronie firmy STILL projekt CampusOS.
Dowiedz się więcej o możliwościach, jakie daje 5Gw intralogistyce z artykułu eksperckiego ConneXXt.pl