24.06.2020

Schenker + Siemens Gamesa – interes się kręci

Branża: Logistyka - obsługa łańcucha dostaw części zamiennych do turbin wiatrowych
Firma: Schenker Deutschland AG dla Siemens Gamesa Renewable Energy
Wyzwanie: Obsługa centralnego magazynu części zamiennych dla farm wiatrowych z 16 tys. miejsc paletowych i asortymentem liczącym nawet 30 tys. produktów
Rozwiązanie: Dobrana w toku doradztwa intralogistycznego zróżnicowana flota wózków widłowych zintegrowanych z systemem SAP WMS uzupełniana w razie potrzeby pojazdami w wynajmie krótkoterminowym
Produkt: Wózki wysokiego składowania STILL FM-X, elektryczne wózki czołowe STILL RX 20 i RX 60, wózki podnośnikowe STILL EXD-SF i EXV, wózki kompletacyjne STILL OPX, dopasowana do potrzeb klienta umowa serwisowa

By do maksimum wykorzystać synergie na trudnym rynku energii odnawialnej, w 2017 roku Siemens Wind Power połączył siły z firmą Gamesa. Powstała spółka zatrudnia w globalnej skali 27 tys. osób i obsługuje zlokalizowane w ponad 90 krajach elektrownie wiatrowe o łącznej mocy 75 gigawatów. Kwestie logistyki części zamiennych powierzono Schenker Deutschland AG. Sprawne dostawy komponentów turbin wszędzie, gdzie są one potrzebne, firma zapewniła w oparciu o integrujący informacje na temat łańcuchów dostaw system zarządzania magazynem oraz główne centrum dystrybucji wyposażone w elastyczne rozwiązania transportu zewnętrznego.

Charakterystyka obiektu

Globalna dystrybucja części zamiennych do turbin wiatrowych Siemens Gamesa realizowana jest we współpracy z Schenker Deutschland AG z centralnego magazynu w Gallin, gminie w Maklemburgii-Pomorzu Przednim. Obsługiwany asortyment obejmuje 30 tys. rodzajów elementów (z czego około połowa to duże części jak generatory, skrzynie biegów czy wały napędowe), a w samym obiekcie znajduje się 16 tys. miejsce paletowych. Ze względu na wymuszoną przez taką różnorodność potrzebę elastyczności organizacji pracy, zdecydowano się nie na system przenośników, a flotę wózków widłowych.

Zastosowane rozwiązanie

Prowadzący wdrożenie w obszarze infrastruktury logistycznej obiektu oddział STILL GmbH brał pod uwagę w swoich analizach nie tylko kwestie doboru wózków widłowych, ale całościowej obsługi procesów – od dostaw komponentów po składowanie palet i pojemników z małymi częściami. – Punktem wyjścia do stworzenia oferty było dobre zrozumienie potrzeb klienta w tym obiekcie. Prace zaplanowano w oparciu o zróżnicowaną flotę z wózkami optymalnie dopasowanymi do konkretnych zadań oraz wynajem krótkoterminowy na czas szczytów logistycznych. Wszystkie pojazdy zostały wyposażone w terminale współpracujące z SAP WMS obsługującej logistykę i spedycję Siemens Gamesa firmy Schenker – relacjonuje Grzegorz Kurkowski, specjalista ds. produktu STILL Polska. – Ładunki na ośmiometrowe regały paletowe odkładają (i pobierają je z nich) wózki wysokiego składowania typu FM-X. By zagwarantować maksymalną wydajność pracy, na pierwszych kondygnacjach i w transporcie poziomym wykorzystywane są dwupaletowe wózki podnośnikowe z amortyzowaną platformą dla operatora typu EXD-SF 20. W kompletacji dobrze sprawdzają się natomiast OPX 20 z kierownicami STILL Easy Drive, a w rozładunku dostaw – prowadzone dyszlem wózki podnośnikowe EXV. Za obsługę ciężarówek odpowiadają wózki czołowe RX 20-16, a za transport najcięższych obiektów – RX 60 o udźwigu do 6 ton.

Efekt wdrożenia

Zróżnicowana flota pozwala na optymalne dostosowanie wózków do konkretnych zadań i ich sprawne wykonywanie pomimo olbrzymiej różnorodności obsługiwanych części – od najmniejszych śrubek po łożyska 8-megawatowych turbin. W przypadku szczytów logistycznych park maszynowy uzupełniają pojazdy z floty wynajmu STILL. Operatorzy chwalą ergonomię zastosowanych rozwiązań, a menadżerowie obiektu – elastyczność wdrożonego modelu i skuteczny serwis. – Komfort pracy operatorów przekłada się na dużą przepustowość pracy magazynu - mówi Ronny Hergaß, szef zespołu ds. kompletacji. – Korzystamy zarówno z użytkowanych stale wózków, usług ich utrzymania i serwisu, jak i zapewniającego skalowalność procesów wynajmu dodatkowej floty – mówi Christoph Schultze, menadżer ds. logistyki. – Jesteśmy szczególnie zadowoleni z niezawodności pojazdów, płynnego wykonywania codziennych operacji oraz tempa reakcji serwisu – podsumowuje. Outsourcing obsługi dostaw części zamiennych pozwolił firmie do minimum ograniczyć własne zapasy i zmniejszyć ilość zamrożonego kapitału.